Case

PlusOV

De juridische dienstverlening via RAP zorgde ervoor dat de reorganisatie binnen PlusOV op een oplossingsgerichte manier verliep.

In gesprek met

Henk Meijer, directeur van PlusOV

Belangen op een rijtje gezet

PlusOV is een overheidsinstantie die inwoners die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer in verschillende gemeenten in Gelderland vervoert. Dit bedrijf van 30 man moest vanwege technologische ontwikkelingen helaas afscheid nemen van twee medewerkers. Maar dankzij IJK is dat op de meest constructief denkbare manier verlopen.

De vraag

‘Iedereen wist al een paar jaar dat van de tien planners er twee helaas moesten vertrekken. Een reorganisatie binnen een overheidsinstantie gebeurt niet zo vaak, maar IJK heeft daar wel veel ervaring mee’, vertelt directeur Henk Meijer. ‘Het hing als het zwaard van Damocles boven hun hoofd. We wilden geen juridisch gedoe en het zorgvuldig afhandelen. Het menselijke aspect stond voorop.’

Onze oplossing

PlusOV had al langer een abonnement op het HRM-kennissysteem RAP. Daarin staat in begrijpelijke taal niet alleen de cao uitgelegd, maar ook informatie over arbeidsvoorwaarden zoals verlof of ontslag. In januari besloot PlusOV om IJK te benaderen voor de aanvullende juridische dienstverlening. Henk: ‘Het was de intentie om half mei alles te hebben afgerond. We hadden wekelijks contact met Lydia en Willem van IJK en samen stippelden we met de nodige portie humor en relativering een realistisch tijdspad uit.’ Het voorstel vanuit IJK? Eén compleet realisatieplan tot aan september.

Lydia en Willem stelden voor om eerst een zogenaamde vrijwillige fase in te gaan. Alle tien de planners kwamen op gesprek en kregen elk vier maanden de tijd om na te denken. Hoe zagen zij hun carrière verder voor zich en paste PlusOV nog in hun ambitie? Henk: ‘Zo kwam Lydia langs om uit te leggen wat je rechten en plichten zijn. Ze zette voor iedereen de belangen op een rijtje en liet zien dat ze er voor onze medewerkers was.’

“Het voelde niet als een zwaar gespreksonderwerp.”

Het resultaat

En toen werd het doel plotseling bereikt: twee medewerkers gaven aan vrijwillig te willen vertrekken. In samenspraak werd er met IJK een plan opgesteld om uiteindelijk afscheid te nemen van deze twee medewerkers. ‘Ik ben aangenaam verrast over hoe het is verlopen. Het was jarenlang een zwaar gespreksonderwerp, maar Lydia en Willem hebben ervoor gezorgd dat het niet zo voelde. Iedereen stelde zich kwetsbaar en eerlijk op. De combinatie van creativiteit, oplossingsgericht denken en zorgvuldig samenwerken leverde het gewenste resultaat op. Voor iedereen!’, sluit Henk af.

Reorganisatie constructief verlopen

Gewenste resultaat voor iedereen

Heb je een vraag aan Thijs en zijn team?
* verplicht veld

Op zoek naar praktische oplossingen voor jouw organisatie?

Wil je meer weten over onze oplossingen? Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.