Case

Gemeente Heusden

Gemeente Heusden, gelegen tussen Den Bosch en Eindhoven, is een middelgrote gemeente met meer dan 46.000 inwoners. De gemeente is ontstaan na de samenvoeging van Heusden, Drunen en Vlijmen. Er zijn ongeveer 370 medewerkers in dienst bij de gemeente Heusden en het P&O-team bestaat uit vijf personen.

In gesprek met

Angélique de Laat, Senior P&O adviseur bij gemeente Heusden.

De basis op orde

De samenwerking met IJK begon met een intensieve begeleiding tijdens de implementatie van AFAS. Angélique herinnert zich: "De eerste salarisruns verliepen uitstekend, ondanks de uitdagingen van de coronatijd. Het vaste team van IJK dat voor Heusden werkt, kent onze omgeving en weet precies wat er speelt."

Erg belangrijk voor de gemeente Heusden is de salarisverwerking, die is uitbesteed aan IJK. “Medewerkers verwachten, terecht, een correct salaris. Dat behoort tot de basis en die moet op orde zijn. Dat we dit uitbesteed hebben aan IJK geeft ons veel rust. Daarnaast verzorgt IJK het functioneel beheer van AFAS en maken we gebruik van de Analysemanager en HubBI.”

De vraag

“Binnen onze gemeente is één salarisadministrateur in dienst. Dat maakt de continuïteit van de salarisverwerking kwetsbaar, denk maar eens aan iets simpels als een vakantie. Natuurlijk kunnen collega’s taken overnemen, maar salarissen uitbetalen met een handleiding naast je, dat moet je volgens mij niet willen.”

Onze oplossing

“Het uitbesteden van de salarisadministratie aan IJK geeft ons rust en zekerheid. We werken met een vaste team, wat fijn werkt. Bij vragen nemen we contact op met IJK via het digitale klantportaal. Dit was even wennen, maar het werkt heel prettig. Een vraag gaat niet verloren bij bijvoorbeeld de afwezigheid van een IJK-medewerker en we krijgen snel antwoord.”

Toegevoegde waarde

De samenwerking tussen Gemeente Heusden en IJK gaat verder dan alleen de salarisadministratie: "IJK verzorgt voor ons ook het applicatiebeheer, heeft AFAS geïmplementeerd en zorgt voor het beheer en de optimalisatie van processen in AFAS. Onlangs verzorgde IJK voor ons een inspiratiesessie waarin we samen hebben gekeken naar hoe we nog meer processen kunnen optimaliseren en digitaliseren. Voor ons was dit heel waardevol. We hebben echt samen gekeken naar wat we willen, wat er op ons afkomt en waar de winst zit."

Versnellen en inzicht krijgen

“Daar waar het ons helpt, zetten we HubBI in. Met HubBI kan je meerdere systemen met elkaar laten praten. Het helpt ons te versnellen en neemt veel handmatig werk uit handen.” Angélique en haar team maken ook gebruik van de Analysemanager “Deze tool helpt ons om snel en overzichtelijk inzicht te krijgen in belangrijk HR-stuurinformatie, zoals verzuim, in- en uitstroom en formatie.  Wij gebruiken het ook om managers en de OR mee te nemen in de cijfers. Voor de OR wordt de verzuiminformatie bijvoorbeeld geanonimiseerd, zodat we geen aparte lijstjes meer hoeven te draaien.”

“IJK is voortdurend bezig met innovaties, dit helpt ons om voorop te blijven lopen.”

Het resultaat

“De continuïteit van onze salarisadministratie is gewaarborgd en dat geeft veel zekerheid. Ik raad dit kleinere gemeenten echt aan. Dat IJK ons ook helpt met de optimalisatie van processen levert ons efficiëntievoordelen op, waardoor wij als team die dingen kunnen doen waarmee wij het verschil maken voor onze medewerkers. Het is snel en fijn schakelen met de mensen van IJK.” Gemeente Heusden kijkt met vertrouwen naar de toekomst dankzij de samenwerking met IJK. "AFAS en IJK zijn voortdurend bezig met innovaties, wat ons helpt om voorop te blijven lopen. We zijn benieuwd naar alle ontwikkelingen die nog komen," zegt Angélique.

Heb je een vraag aan Tobias en zijn team?
* verplicht veld

Op zoek naar praktische oplossingen voor jouw organisatie?

Wil je meer weten over onze oplossingen? Vul hieronder je gegevens in en wij nemen contact met je op.