Terug

De invloed van HR-analytics op werkgeluk

In dit digitale tijdperk is het aan HR professionals om de digitale kans te grijpen. Zo nemen bijvoorbeeld Employee Self Service (ESS) en Manager Self Service (MSS) softwaresystemen de administratieve taken uit handen. Daarnaast is het mogelijk om uit dezelfde software data te halen die invloed uitoefent op menselijke onderwerpen. Hierdoor komt de focus meer bij het menselijk kapitaal en HR-data te liggen.

HR-professionals moeten erkennen dat beslissingen steeds meer met behulp van HR-data worden genomen. Dit betekent onder andere dat de focus van HR op onderwerpen zoals werkgeluk komt te liggen. Hoe HR-data invloed uitoefent op werkgeluk leest u hieronder in drie voorbeelden terug.

Inzicht in talent

HR-analytics geeft ons onder andere inzicht in de talenten die u in uw organisatie werkzaam zijn. Als we deze gegevens interpreteren en kritisch bekijken, kunnen we iets zeggen over het ontwikkelperspectief van de medewerkers. Uit het interview van Lieke Jansen met prof. Dr. Nick van Dam blijkt dat leren en ontwikkelen bijdraagt aan het werkgeluk van medewerkers. Daarmee kan HR-analytics haar invloed uitoefenen op werkgeluk.

Betere werving

Daarnaast levert HR-analytics een positieve bijdrage aan het werven van de juiste mensen voor uw organisatie. Zo bepaalt software welke functieprofielen het beste passen bij de desbetreffende baan. Hierdoor vind je sneller een goede match en zitten de medewerkers sneller op hun plek. Uit een artikel van Lisa Wouters (directeur van Driessen uitzendbureau) blijkt dat het werven van de juiste mensen voor uw organisatie bijdraagt aan de mate van werkgeluk.

Vastleggen van data

Tot slot is het de uitdaging om meer zachtere data vast te leggen. Deze data laat ons inzien hoe medewerkers zich door het jaar heen voelen. Organiseer bijvoorbeeld een maandelijkse bijeenkomst, waarin medewerkers de vraag krijgen hoe gelukkig ze zich voelen op een schaal van 1 tot 5. Nadat zij dit een jaar lang in een systeem hebben vastgelegd, kan de leidinggevende veel beter inschatten hoe de medewerker zich voelt en welke mate van geluk hij of zij ervaart.