Overslaan en naar de inhoud gaan
over IJK

Nieuws

Bij een moderne organisatie hoort transparantie. Daarom delen wij het belangrijkste nieuws over IJK.

Terug naar nieuws
6 april 2020

IJK in coronatijden – het nieuwe normaal

Helaas zijn we al bijna gewend aan de nieuwe realiteit. De wereld is veranderd door de coronacrisis en de mitigerende maatregelen zijn verlengd tot eind april 2020. De klanten van IJK zijn grotendeels actief in de zorg, onderwijs en overheid. Precies de vitale sectoren die ons land draaiende houden. Onze collega’s zijn daarom tot op het bot gemotiveerd om er juist in deze bizarre tijden voor te zorgen dat iedereen tijdig zijn salaris ontvangt en dat processen efficiënt verlopen. Maar hoe doen we dat precies? Digitaal werken op afstand is in korte tijd ‘de nieuwe normaal’ geworden.

100% thuis werken

Het IJK pand is volledig gesloten. Collega’s werken vanuit huis. Veel collega’s hebben (jonge) kinderen. Als werkgever stelt IJK zich daarom flexibel op naar haar medewerkers. Om ook thuis efficiënt te werken, kreeg iedereen de mogelijkheid om een extra beeldscherm mee naar huis te nemen. In de eerste week lag de focus op de continuïteit van de dienstverlening voor klanten. Nu het werken vanuit huis steeds normaler wordt, vinden de reguliere werkoverleggen ‘gewoon’ via Microsoft Teams en de webcam plaats. Aangezien IJK al geruime tijd met Microsoft Teams werkt, heeft dit platform voor ons geen geheimen meer. Ook het contact met onze klanten verloopt goed. We zien veel verschil in beleving bij onze klanten. Bij de meeste klanten lopen de projecten, zelfs implementaties en aanbestedingen, gewoon door. Andere klanten kiezen voor (voorlopige) uitstel van projectmatige werkzaamheden om zich te kunnen concentreren op de kerntaken. 

Informele sfeer

Werken bij IJK is voor veel collega’s veel meer dan werken alleen. Op het werk ontstaan vriendschappen en sociale contacten. Daarbij zijn er naast het werk tal van informele initiatieven zoals squashen, een spelletjesavond of voetbal- en FIFA toernooien. Hoe zorgt IJK dat de werksfeer ook op afstand goed blijft? Dat doen we door elkaar extra veel digitaal op te zoeken. Overleggen vinden structureel plaats met webcam voor de persoonlijke touch. Ook is er veel meer ruimte voor informele contactmomenten. Op individueel niveau door elkaar vaker te bellen, maar ook op groepsniveau door middel van een collectieve digitale vrijdagmiddagborrel of pubquiz vanuit huis. Daarnaast versturen we nu wekelijks een interne nieuwsbrief met enkele vaste rubrieken zoals ‘de thuiswerkplek van’, afdelingsupdate en ‘even voorstellen’. Die laatste is bedoeld om nieuwe collega’s te introduceren die tijdens deze gekke tijd aan een nieuwe baan bij ons beginnen. Om de verbinding én beweging te bevorderen doen we een Corona Stappenchallenge. Zo blijven we gezond, krijgen we meer energie en creëren we een moment van ontspanning in coronatijden. 

Innovatie

De coronacrisis dwingt Nederland om digitale mogelijkheden versneld te omarmen. Werken op afstand en digitale overleggen of presentaties zijn ineens ‘de nieuwe normaal’ geworden. Collega’s met webcamvrees hebben we niet meer. Zelfs het Consultancywerk loopt door op afstand. Inrichtingsworkshops worden digitaal verzorgd. Testen van functionaliteit, optimaliseren van processen of het oplossen van problemen doen we vanuit huis. Technisch was het natuurlijk al lang mogelijk. Het verschil met een maand geleden is dat het digitaal werken op afstand geaccepteerd wordt. Eigenlijk is het dus een soort van sociale innovatie. Verder zijn we achter de schermen altijd bezig met ontwikkeling van innovatieve initiatieven. 

IJK werkt met trots voor de publieke sector. Ook in coronatijden kan de publieke sector vertrouwen op goede dienstverlening. Via IJK krijgen zorg-, onderwijs- en overheidsprofessionals letterlijk hun verdiende loon. Wij bedanken de toppers in de zorg, onderwijs en de overheid voor hun harde werk in moeilijke tijden!
 

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.