Terug

Talentmanagement in een skills-based organisatie

Ontdek de voordelen van een skills-based organisatie en wat het kan betekenen voor talentmanagement in jouw organisatie. Hoe kan AI (Artificial Intelligence) zorgen voor de gemeenschappelijke taal die je nodig hebt om over skills – vaardigheden – te praten? En hoe geef je medewerkers invloed op hun eigen ontwikkeling met een TXP (Talent Experience Platform).

In de huidige arbeidsmarkt is het behouden van personeel belangrijker dan ooit. Talentmanagement speelt daarin een belangrijke rol. Het is een bepalende factor in persoonlijke groei en daarmee in het (werk)geluk van medewerkers. En blije medewerkers werken graag voor je en blijven lang in jouw organisatie. In deze turbulente tijden kan dat wel eens nét het verschil maken.

Wat is een skills-based organisatie?

Een skills-based organisatie legt de nadruk op de ontwikkeling en benutting van vaardigheden als belangrijke drijfveer voor succes. In een skills-based organisatie ligt de focus op de ontwikkeling en inzet van vaardigheden. Medewerkers worden niet alleen beoordeeld op basis van hun functie of taken, maar vooral op de specifieke vaardigheden waarmee ze bijdragen aan de organisatie. Door de focus te verleggen van functies naar vaardigheden, kan een organisatie wendbaarder, innovatiever en beter in staat zijn om te reageren op veranderende marktomstandigheden.

Kenmerken van een skills-based organisatie

Een skillsbased organisatie herken je aan de volgende kenmerken:

  • Transparantie over vaardigheden: het is belangrijk om transparant en open te zijn over de vaardigheden die medewerkers bezitten. Dit kan worden gerealiseerd door middel van een platform waar de vaardigheden worden gedeeld.
  • Continu ontwikkelen: een skills-based organisatie moedigt medewerkers aan om voortdurend nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en bestaande vaardigheden te verbeteren. Door middel van training, coaching, mentorschap en andere leer- en ontwikkelingsinitiatieven.
  • Flexibele inzetbaarheid: in plaats van medewerkers te beperken tot specifieke functies, worden ze in een skills-based organisatie flexibel ingezet op basis van hun vaardigheden. Dit stelt de organisatie in staat om snel te reageren op veranderende behoeften en projecten met het juiste talent te bemensen.
  • Loopbaantrajecten op basis van vaardigheden: medewerkers kunnen horizontaal of verticaal groeien op basis van hun vaardigheden en bijdragen.

Waarom wil ik een skills-based organisatie?

Dat vorige klinkt al goed toch? Maar we gaan nog even door. Zie je als HR specialist dat het lastig is om de juiste mensen aan te trekken? Dat de ontwikkeling binnen jouw organisatie achterblijft? Dat medewerkers hun ambities niet kunnen benoemen? Of dat juist wel doen maar zich niet gehoord voelen. Of dat de (doorstroom) mogelijkheden niet duidelijk zijn? De transitie naar een skills-based organisatie kan het verschil maken. Door focus te creëren op skills – vaardigheden - breng je jouw organisatie de taal die nodig is om dit soort zaken inzichtelijk en bespreekbaar te maken

Voordelen van een skills-based organisatie

Een skills-based organisatie draagt bij aan positieve werkcultuur, hogere tevredenheid en een lagere kans op talentverloop. Maar het biedt ook voordelen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers en op het moment dat medewerkers jouw organisatie verlaten.

Op het gebied van instroom van medewerkers draagt het zijn van een skills-based organisatie bij door potentiële medewerkers aan te trekken die waarde hechten aan persoonlijke ontwikkeling en groei. Het laat een organisatie zien als aantrekkelijke omgeving voor talent en vergroot de kans om topkandidaten aan te trekken. Door in te zetten op talentmanagement versterk je de positie als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt.

Bij de doorstroom van medewerkers draagt een skills-based organisatie bij door medewerkers in staat te stellen om vaardigheden te ontwikkelen en uit te blinken. Daardoor voelen ze zich gewaardeerd en gemotiveerd. Het helpt bij het behouden van waardevol personeel, omdat medewerkers zich blijven ontwikkelen en uitgedaagd worden. Het maakt medewerkers flexibel inzetbaar, en stelt de organisatie in staat om snel te reageren op nieuwe uitdagingen en kansen.

Wanneer medewerkers uitstromen, en er als organisatie focus is op skills-based management, kunnen medewerkers vertrekken als ambassadeurs van de organisatie. Het stelt vertrekkende medewerkers in staat om opgedane kennis en vaardigheden te gebruiken gedurende de verdere loopbaan. Daarnaast helpt het bij outplacement wat inzicht in vaardigheden van mogelijk passende functies makkelijker maakt.

Artificial Intelligence inzetten voor een skillsbased organisatie

Bij het bepalen welke vaardigheden voor jouw organisatie belangrijk zijn, is het van belang om te onderzoeken welke vaardigheden medewerkers al hebben. En het identificeren van de vaardigheden binnen het leeraanbod. Dat is een tijdrovend proces waarin Artificial Intelligence je een hoop tijd kan besparen. Daardoor hoef je als organisatie geen tijd te besteden aan lijstjes, maar kan de focus volledig liggen op het creëren van een skills-based organisatie waarin vaardigheden de gemeenschappelijke taal vormen. 

Gemeenschappelijke taal

Door gebruik te maken van machine learning-algoritmen en geavanceerde analysemethoden combineert AI enorme hoeveelheden data met:

  • het functiehuis;
  • de leercontent;
  • de gegevens van de individuele medewerkers.

Dat laatste kan al op basis van slechts de functietitel en het cv. Over het algemeen geldt: hoe meer informatie, hoe beter het resultaat. Zo ben je in staat om snel een duidelijk beeld te krijgen van de huidige vaardigheden binnen het personeelsbestand en is de vaardigheidsmatrix in een handomdraai gemaakt.

Als dit eenmaal goed in kaart is gebracht, kun je eenvoudig medewerkers aan taken koppelen die overeenkomen met hun vaardigheden. Maar dat is niet het enige. Het gebruik van een TXP (experience platform) biedt hierbij nieuwe mogelijkheden. Een TXP biedt inzicht in de vaardigheden van medewerkers, waardoor ze beter kunnen begrijpen waar ze zich op dit moment bevinden en waar ze zich op moeten richten bij de ontwikkeling van hun vaardigheden. AI ondersteunt op deze manier het zelfgestuurde ontdekken van groeimogelijkheden.

Dankzij het TXP worden leerinhouden ook gescand op vaardigheden, waardoor direct duidelijk wordt welke route gevolgd kan worden om een specifiek doel te bereiken. Hierdoor krijgen medewerkers de regie over hun eigen loopbaanontwikkeling. Met behulp van het TXP kunnen ze hun persoonlijke groeitraject bepalen en gericht werken aan de benodigde vaardigheden om hun professionele doelen te bereiken.

Wat is een TXP (Experience platform)?

Een experience platform geeft de gebruiker een intuïtieve en gepersonaliseerde gebruikerservaring. Daarvoor maakt het platform gebruik van Artificial Intelligence. De benaming experience platform een veel gebruikte term. Dit zijn nog een aantal voorbeelden hoe een dergelijk platform genoemd kan worden:

  • Employee Experience Platform (EXP);
  • Learning Experience Platform (LXP);
  • Candidate Experience Platform (CXP);
  • Patiënt Experience Platforms (PXP).

Kort gezegd levert een experience platform de gebruiker een intuïtieve en gepersonaliseerde gebruikerservaring. Daarvoor maakt het platform gebruik van Artificial Intelligence. Met het TXP van Cornerstone krijgt de medewerker de handvatten om regie te nemen over de eigen loopbaan. Zonder het beleid van de organisatie te kort te doen. Daar houdt de slimme software namelijk ook rekening mee.

Het TXP richt zich op het faciliteren van sociale interactie en samenwerking doordat medewerkers informatie kunnen delen. Het maakt daarbij gebruik van contentcuratie om relevante inhoud aan te bevelen op basis van de interesses en behoeften van individuele gebruikers. Het biedt gamification-elementen en mogelijkheden voor informeel leren. In tegenstelling tot de platformen zonder AI stimuleert het betrokkenheid, motivatie en zelfsturing.

Wil jij jouw organisatie skills-based maken? 

Een skills-based organisatie biedt voor een organisatie een gemeenschappelijke taal voor talentmanagement. En met een Talent Experience Platform zorg je dat iedereen zijn of haar vaardigheden volledig kan benutten en stem je vraag en aanbod van talenten en vaardigheden optimaal op elkaar af. In dit artikel lees je meer over hoe je jouw organisatie skills-based maakt.

IJK biedt bijvoorbeeld verschillende oplossingen op het gebied van talentmanagement die hier praktische handvaten voor geven. Dit op het gebied van leren en ontwikkelen; van LMS (Learning Management Systeem) tot AFAS e-learning integratie. Deze oplossingen kunnen het talentmanagement binnen jouw organisatie ondersteunen.

Zoek je een oplossing voor de volle breedte van talentmanagement? Dan is de oplossing van Cornerstone iets voor jou! Cornerstone is de enige leverancier die in Nederland een volledig TXP (Talent Experience Platform) levert en daarbij ook gebruik maakt van Artificial Intelligence. In de Nederlandse publieke sector heeft IJK een uniek partnerschap met Cornerstone, wereldwijd markleider op het gebied van talentoplossingen. IJK kan je dus  zeker verder helpen op het gebied van talentmanagement, of je nu geïnteresseerd bent in de volledige oplossing of in een deeloplossing. Neem  dan contact op voor de mogelijkheden.