Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
30 april 2021
Leestijd: 3 minuten
Thema: organisatieontwikkeling

Reboarding na Corona: Welkom terug!

Niemand weet precies wanneer, maar het staat vast dat er een dag komt waarop we weer ‘normaal’ aan het werk kunnen. Of het nu maart, juni of september wordt, hoe zorg je ervoor dat de thuiswerkers op een goede manier weer landen op kantoor? In dit artikel vijf tips voor een warm welkom en een succesvolle reboarding.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2020-12/IJK_7611.jpg?itok=YW2xq4ME

Tip 1: Veilig en duidelijk aan het werk  

Het lijkt een open deur maar zowel de organisatie als de medewerkers moeten voorbereid zijn op een veilige en verantwoorde terugkeer naar de werkplek. De organisatie moet de medewerker een veilige werkplek bieden welke voldoet aan de actuele richtlijnen van het RIVM. Daarnaast moeten de medewerkers geïnformeerd worden over de spelregels en actuele maatregelen. Dit kan bijvoorbeeld via een instructie video’s of een e-learning welke ingaat op het ‘nieuwe normaal’.  

Tip 2: Organiseer een reboardingmoment

Het is nogal een verandering voor veel collega’s die na maanden thuiswerken opeens weer terug gaan naar kantoor. Grijp de mogelijkheid aan om een reboardingmoment te organiseren dat medewerkers bijblijft. Maak het verrassend, leuk en geef ruimte voor emoties. Zie het als een mijlpaal om het verplicht thuiswerken of werken in coronateams officieel af te sluiten.  

Tip 3: Houd een individueel reboardinggesprek 

Het is aan te raden voor leidinggevende en medewerker om een een-op-een reboardinggesprek aan te gaan. Hoe voelt de medewerker zich? Hoe kijkt hij/zij terug op de afgelopen periode? Belangrijk om dit gesprek open in te gaan. In een recent onderzoek van de Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO) gaf namelijk 11,4 procent van de respondenten aan gelukkiger te zijn tijdens de lockdown dan daarvoor. “Uit de resultaten blijkt dat sommige mensen het prettig vinden dat de sleur wordt doorbroken. Ze ervaren minder druk van woon-werkverkeer en sociale verplichtingen. Sommigen zien het ook als een reflectiemogelijkheid”, zegt geluksonderzoeker Indy Wijngaards. Dit zijn zaken waar je het met elkaar over moet hebben. 

Tip 4: 'Never let a good crisis go to waste' 

Bovenstaande quote van Winston Churchill is het afgelopen jaar vaak voorbij gekomen. Logisch, want het verplichte thuiswerken heeft veel ogen geopend. De voordelen zijn inmiddels bij iedereen wel bekend. Maar wat betekent dit voor de organisatie en haar medewerkers?  
 
Vragen om te stellen:  

  • Wat willen onze medewerkers op het gebied van thuiswerken?  
  • Wat is de visie van de organisatie op thuiswerken?  
  • Wat betekent thuiswerken voor de arbeidsvoorwaarden?  
  • Welke gewoontes heeft niemand gemist en gaan we afschaffen?  
  • Wat houden we er op het gebied van digitaal/thuis werken zeker in?  
  • Hoe faciliteren we als organisatie digitaal/thuis werken?  
  • Hoe vertalen we bovenstaande naar een nieuw beleid? 

Tip 5: Zet in op digitalisering  

In welke (hybride) vorm we ook terug gaan naar onze werkplek, het is zaak om te blijven investeren in digitalisering. Dit gaat verder dan iedereen een laptop geven om thuis te werken. Het eenvoudig en veilig benaderen van relevante informatie en systemen vanaf de thuiswerkplek blijkt in de praktijk nogal eens een issue. Zorg er bijvoorbeeld voor dat medewerkers met ‘single sign on’ eenvoudig (thuis) kunnen inloggen en dit niet voor elke applicatie apart moeten doen. Maak ook HR-processen eenvoudiger. Denk bijvoorbeeld aan digitaal declareren of verlof aanvragen met de smartphone via bijvoorbeeld de AFAS pocket app.

Tenslotte blijkt er nu een enorme vraag naar webinars en e-learning te zijn. Gaan we in de toekomst weer met z’n allen in een lokaaltje zitten of kunnen sommige zaken prima digitaal?

Kortom, genoeg te doen. Niet alleen voor HR maar voor de gehele organisatie en alle medewerkers.  

Aan de slag met digitalisering?

IJK is de specialist in de publieke sector als het gaat om efficiënte en digitale bedrijfsvoering. Wij delen graag onze kennis en expertise.

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.