Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
20 juni 2019
Leestijd: 4 minuten
Thema: e-hrm
Auteur: Marco Bennes

Profit 11, de belangrijkste wijzigingen in AFAS

AFAS rolt vanaf begin juli Profit 11 uit. De wijzigingen zijn van invloed op uw huidige inrichting.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2019-07/IJK_095.jpg?itok=Pqeq6Yiz

Een artikel met alle informatie over belangrijke wijzigingen is via het klantportaal van AFAS te raadplegen. De belangrijkste wijzigingen en aandachtspunten leest u in dit artikel.

Overgangsdatum wijzigen

Bepaalde wijzigingen kunnen invloed kunnen hebben op het dagelijks gebruik van met name InSite. Daarom kan het wenselijk zijn om de update datum te verplaatsen naar een later moment, zodat u de eindgebruikers over de wijzigingen kan informeren en waar nodig aanpassingen door kan (laten) voeren. Vanaf Profit 11 is het mogelijk om de datum waarop AFAS de nieuwe versie installeert zelf aan te passen. Voor klanten waarbij de licentie via IJK loopt gebeurt dit op initiatief van of in overleg met IJK. In andere situaties kan de Klantportalbeheerder van uw organisatie de overstapdatum wijzigen in het abonnement. De datum aanpassen kan pas als de overstapdatum bekend is.

PCC

Er is een nieuwe versie van het PCC voor Profit 11 (versie 11.00). Het is geen verplichte update. Echter adviseren wij om het PCC up-to-date te houden. Neem contact op met uw ICT / Technisch beheer afdeling om de update tijdig te plannen en uit te laten voeren.

Internet Explorer 11

In verband met performance en stabiliteit ondersteunt AFAS deze browser niet meer in Sitebeheer vanaf Profit 11. Vanaf Profit 15 (uitlevering medio juni 2020) eindigt de ondersteuning van Internet Explorer helemaal. Hou hier rekening mee wanneer uw organisatie zelf het functioneel beheer van InSite uitvoert.

Look & Feel

AFAS

Grotere velden

De velden in InSite en OutSite zijn geoptimaliseerd. De velden in formulieren zijn groter met meer witruimte ertussen, wat het een stuk overzichtelijker maakt. Door deze aanpassingen nemen formulieren meer ruimte in op de pagina. Heeft u op InSite of OutSite formulieren in een kader of iets soortgelijks gezet of zelf (toelichtende) teksten toegevoegd? Dan kan het zijn dat de uitlijning hiervan niet meer klopt. Controleer na de overgang de bestaande formulieren. 

Transparante achtergrond

De achtergrond van de formulieren is transparant. Houd hier rekening mee bij donkere achtergronden, of achtergronden met een afbeelding. De velden zijn hierdoor misschien minder goed leesbaar.

Memo velden

Vanaf Profit 11 zijn er twee soorten memovelden: memovelden met en zonder opmaak. Met opmaakt geldt voor velden, zoals de toelichting bij een dossieritem, reacties op een dossieritem, opmerkingen bij debiteuren en crediteuren, medewerkers, verlofaanvragen etc. Bij andere memovelden is opmaak niet beschikbaar. AFAS bepaalt in welke memovelden opmaak beschikbaar is, dit is niet zelf in te stellen. Memovelden die wij of u zelf hebben toegevoegd via de Management Tool (vrije inrichting) hebben standaard geen opmaak. Deze velden kunnen wel worden omgezet naar memovelden met opmaak.

Profielen In-en herindienst

De profielkeuzepagina's in InSite voor het indienst en herindienst melden van een medewerker zijn aangepast. Als u gebruik maakte van de profielkeuzepagina in InSite, dan zag u standaard alle profielen. Er werd geen rekening gehouden met de autorisatie op profielen.

Vanaf nu houden de profielkeuzepagina's wel rekening met de autorisatie. Dit betekent dat u alleen de profielen ziet waar u recht op heeft. Gevolg van deze aanpassing is, dat voor elk profiel een unieke pagina opent. Dit betekent dat u eventueel voor deze pagina's de opmaak moet (laten) aanpassen. Controleer voor de overgang naar Profit 11 of u eigen (toelichtende) teksten op de (her)indienst pagina('s) heeft staan. Stel in dat geval deze teksten veilig en maak een schermafdruk van de indeling.

Office en Exchange

De ondersteuning is uitgebreid met Microsoft Office 2019 en de volgende uitvoeringen van Exchange 2019:

  • Exchange 2019
  • Exchange 2019 Office 365 Business Essentials
  • Exchange 2019 Office 365 Business Premium

Vanaf Profit 12 wordt Office 2010 niet meer ondersteund.

Werving en selectie

De werving & selectie module is op belangrijke punten aangepast om de mogelijkheden en flexibiliteit te vergroten. Dit betekent iets voor de huidige inrichting waardoor u met deze module niet één op één door kan werken. De belangrijke aanpassing is dat in de workflows van de sollicitatie, de standaard acties 'Uitnodigen' en 'Verzoek voor extra informatie' niet meer beschikbaar zijn in Profit 11. U ziet de acties nog wel, maar ze werken niet meer. Door de komst van de sollicitant stamkaart zijn deze acties niet meer nodig vanuit deze workflow. Met de organisaties waarvoor IJK het functioneel beheer uitvoert, neemt het team contact op om bij de benodigde aanpassingen te ondersteunen.

Belangrijke update 27-06-2019: AFAS geeft aan dat ze de bestaande processen toch werkend op gaan leveren waardoor u gewoon door kunt werken met het huidige proces. De sollicitant stamkaart opent wel automatisch bij het openen van een sollicitant. Deze pagina moet nog wel geautoriseerd worden. Wilt u van de nieuwe functionaliteiten op de stamkaart gebruik maken, dan moet u deze wel autoriseren en inrichten. Klik hier voor in het AFAS Help artikel over deze inrichting.

Update 02-07-2019: Laatste informatie vanuit AFAS: "In Profit 11 hebben wij in elke vacature de selectie Alle medewerkers toegevoegd. Bij nieuwe vacatures voeg je, indien gewenst, zelf de juiste selectie toe. Doe je dit niet of vul je geen verantwoordelijke of contactpersoon? Dan heeft niemand rechten op de vacature".

"Door de komst van de Sollicitant stamkaart zijn er twee processen voor het opvragen van gegevens bij de sollicitant:

  1. De actie Verzoek om extra informatie van sollicitant in de workflow Sollicitatie (Profit).
  2. De actie Gegevens opvragen via de Sollicitant stamkaart.

Let op! Beide acties kun je niet door elkaar gebruiken. Maak daarom zelf een keuze welk proces je in jouw organisatie wilt gebruiken.

Wachtwoordcontrole bij inloggen

Bij het inloggen controleren we nu of het wachtwoord voorkomt op de lijst met gelekte wachtwoorden. Dit zijn wachtwoorden die bij datalekken wereldwijd bekend zijn.

Komt je wachtwoord voor op deze lijst? Dan kom je in onderstaand scherm terecht (zie afbeelding). Om je account te beschermen moet je een nieuw wachtwoord instellen. Het instellen van een nieuw wachtoord gaat op dezelfde manier als wanneer je je wachtwoord vergeten bent.

AFAS

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.