Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
24 juli 2020
Leestijd: 3 minuten
Thema: e-hrm
Auteur: Marco Bennes

Het belang van testen bij een nieuwe AFAS Profit versie

Deze maand lanceert AFAS een nieuwe versie van Profit. De 15e alweer. Een moment waar waarschijnlijk alle AFAS (succes)beheerders en hoofdgebruikers reikhalzend naar uit kijken. Ruim van tevoren zijn we al lekker gemaakt met de vooraankondigingen en teasers via e-mail, LinkedIn en de website van AFAS. Voor de meeste klanten staat Profit versie 15 inmiddels voor de deur en voor sommige klanten is deze zelfs al in productie. Ondanks dat AFAS de overgang voor al haar klanten plant, is voor IJK, de ingebruikname van een nieuwe versie geen verrassing.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2019-04/IJK_095.jpg?itok=7WPr9ONf

Bèta testen: de eerste indruk

Al maanden voordat een versie door AFAS op de productieservers wordt geïnstalleerd begint voor IJK het testproces. De eerste kennismaking is op basis van het bèta testen. In het AFAS Quality Center nemen wij in een vroeg stadium kennis van nieuwe functionaliteiten.

Dat is soms best nog wel een uitdaging omdat de nieuwe onderdelen vaak nog volop in ontwikkeling zijn. Volledig testen van de software is dan niet mogelijk. Toch houden we aan dit proces vast. Doordat we al een beeld hebben van wat eraan zit te komen, kunnen we vroegtijdig de impact voor onze klanten en onze organisatie bepalen. En AFAS is een organisatie die hier rekening mee houdt.

Accept testen: Werkt deze versie voor onze klanten?

Weken voordat AFAS de eerste klanten overzet op de nieuwe versie, plaatsen ze de nieuwste versie op een acceptatie (accept) omgeving. Bij IJK voeren we acceptatietesten in een representatieve klantomgeving uit per sector waar we dienstverlening voor doen. Dit proces is onderdeel van onze ISAE-certificering.

Op basis van een vooraf opgesteld testscript doorlopen we alle kritieke mutatie- en verwerkingsprocessen. Bij eventuele onvolkomenheden communiceren we organisatiebreed en houden we alle betrokkenen op de hoogte van de vorderingen. Wanneer we een ‘productie verstorende onvolkomenheid’ tegenkomen, verschuiven we de installatie voor onze klanten totdat dit is opgelost. Of hier een acceptabele work-around voor is. Gelukkig is dit de afgelopen jaren nooit voorgekomen. Desondanks heeft het uitvoerig testen zijn nut bewezen. Want door het testen hebben we de afgelopen periode twee blokkerende issues geconstateerd en gemeld. AFAS heeft dit tijdig opgelost zodat ook onze klanten direct profiteren van deze oplossing.

Het belang van testen

Ondanks dat het niet mogelijk is om in de bèta fase volledig te testen en er tijdens het accept testen zelden iets uit komt, houden wij vast aan deze testprocessen om de kwaliteit naar onze klanten te kunnen borgen. Wij zijn ons er wel bewust van dat het onmogelijk is om 100% te testen. Het feit dat er weinig blokkerende fouten in de betaversies van AFAS zitten, doet niets af aan het belang om te testen. Op deze manier representeren wij de sectoren waarvoor we werken en voorkomen we problemen in belangrijke processen. Het testproces dat AFAS heeft ingericht geeft veel vertrouwen. Maar als wij ondanks dit vertrouwen, door onze testprocedures, de software 1% beter kunnen maken dan is dat al een enorme winst waarmee wij onze klanten extra kunnen ontzorgen. En AFAS Profit kunnen verbeteren.

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.