Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
25 oktober 2018
Leestijd: 2 minuten
Thema: e-hrm

AFAS: het ontwikkel en beheer dilemma

We kunnen er niet omheen: AFAS software maakt een sterke opmars door. Ieder jaar kiezen tal van organisaties voor een overstap naar de software van AFAS. Het aantal medewerkers dat in staat is het gebruik en de doorontwikkeling van AFAS in de organisatie op zich te nemen, lijkt de groei van AFAS nauwelijks te kunnen bijbenen. De steeds krapper wordende arbeidsmarkt versterkt dit. Daar ligt een mooie uitdaging. Want hoe borgen organisaties dat zij het maximale uit de software van AFAS halen?

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2018-10/IJK_8716%20verkleind.jpg?itok=cgXxvQUg

Eigenlijk ligt de focus op constante verbetering van bedrijfsprocessen, maar hoe pak je zoiets aan? In de kern zijn processen bij veel organisaties in de publieke sector hetzelfde. AFAS kiest er dan ook bewust voor te werken met ‘standaard’ templates. Best practices van diverse sectoren zijn in deze templates verwerkt. Hierdoor hoeft niet telkens het wiel opnieuw te worden uitgevonden. Voor de processen waar de standaard van AFAS niet voldoet, biedt maatwerk de oplossing. Het systeem biedt voldoende flexibiliteit voor het aanbrengen van accenten die uniek zijn voor de organisatie.

Op deze manier profiteren organisaties maximaal van efficiënte processen in een goed werkend systeem. Wanneer dit is gerealiseerd, ontstaat een situatie van beheren en (door)ontwikkelen. De functioneel beheerder speelt hierin een belangrijke rol. 

De rol van functioneel beheer

De functioneel beheerder zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie op een goede manier met de applicatie kan werken. Dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor het beheer van de bestaande functionaliteiten en de uitrol van nieuwe functionaliteiten. Vanuit de organisatie komen tal van gebruikersvragen, wijzigings- en ontwikkelverzoeken bij de functioneel beheerder terecht. Daarmee vormt hij een belangrijke schakel tussen bedrijfsvoering, ICT en HRM. Goede communicatieve vaardigheden en soft-skills zijn daarom een absolute must voor een functioneel beheerder van AFAS. 

Voor een functioneel beheerder is het van essentieel belang dat de organisatie een duidelijke visie omarmt over het gebruik van AFAS. Welke rol heeft de applicatie? Welke procesrol is weggelegd voor medewerkers en leidinggevenden? Sturen we op standaardprocessen? En zijn we bereid om (in meer of mindere mate) processen aan te passen aan het systeem? Als dit voor iedereen duidelijk is, kunnen de werkzaamheden op verschillende niveaus goed uitgevoerd worden. 

 

Dit is een gedeelte van een artikel. Bent u benieuwd hoe deze werkzaamheden uit te voeren? En wilt u meer lezen over hoe u uw beheer en ontwikkeling van AFAS goed organiseert? Lees dan verder in de whitepaper 'Van workload naar workflow'. U leest hierin ook hoe prof.dr.ir.Hajo Reijers tegen businessprocesmanagement aankijkt.

 

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met u in gesprek over het efficiënter en overzichtelijker maken van uw processen. Dit doen we met procesoptimalisatie, HR-analytics, personeelsplanning, salaris en arbeidsvoorwaarden of de gesprekkencyclus. Zo brengen we uw organisatie verder.