
Dossieropbouw bij disfunctioneren voor leidinggevenden in het onderwijs (op aanvraag)
Voor wie?
Schoolleiders, teamleiders en andere leidinggevenden in het primair en voortgezet onderwijs die te maken hebben met (mogelijk) disfunctionerende medewerkers.
Waarom deze training?
Disfunctioneren is een gevoelig en complex onderwerp. Hoe bouw je een dossier op dat juridisch standhoudt? Wat zijn de eisen aan een verbetertraject? En hoe ga je om met situaties waarin al jarenlang sprake is van onvoldoende functioneren zonder eerdere interventie?
In deze praktische training van een dagdeel krijg je concrete handvatten om professioneel, zorgvuldig én mensgericht te handelen.
Wat leer je?
- Hoe een rechter oordeelt over disfunctioneren in het onderwijs.
- Waar een goed dossier aan moet voldoen (denk aan dossiervorming, gespreksverslagen, SMART-doelen).
- Hoe een verbetertraject eruitziet in de praktijk: duur, inhoud, begeleiding en evaluatie.
- Wat te doen als:
- de medewerker al jarenlang disfunctioneert zonder eerdere actie;
- een LC-docent feitelijk LB-werkzaamheden uitvoert;
- ziekte een rol speelt in het functioneren.
Praktische informatie
- Duur: 3 uur (incompany)
- Werkvormen: casuïstiek, interactieve opdrachten, juridische kaders, praktijkvoorbeelden