Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
3 april 2020
Leestijd: 4 minuten

Column: When digital becomes human

Ik heb het me de afgelopen weken vaak afgevraagd: “Wat als deze coronacrisis 25 jaar geleden was uitgebroken?”. 1995, de Schengen-verdragen werden geïmplementeerd waardoor een deel van de Europese grenzen openging, Ajax won de Europacup I, Microsoft bracht Windows 95 op de markt, Guus Meeuwis brak door met ‘Het is een nacht’. Ik was tien jaar oud. Internettelefonie en social networks bestonden nog niet.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2020-04/Nelleke%20de%20Langen.jpg?itok=P4G5jA-R

Tsja, wat als? Als we de Schengen-verdragen niet hadden gehad, dan had corona zich nu misschien ook niet zo gemakkelijk door Europa verspreid. Koren op de molen voor de anti-Europa beweging. Wat als Ajax de Europacup I niet had gewonnen? Daar hadden we misschien een paar dagen over getreurd, maar het verdriet was wel weer overgegaan. Wat als Guus Meeuwis niet was doorgebroken? Dan had hij misschien wel, net als ik, als jurist bij IJK gewerkt. We zullen het nooit weten.

Toch is er één ding dat ik wel zeker weet. Als het coronavirus 25 jaar geleden uitgebroken was, dan had Windows 95 ons niet ver gebracht. We hadden niet kunnen thuiswerken zoals we dat nu doen. We hadden onze klanten niet kunnen bedienen zoals we dat nu doen. We hadden niet met 70 collega’s een vrijmibo op afstand kunnen houden. Want wat helpt digitaal ons op dit moment enorm om de mensentaal te spreken!

Digitale dienstverlening

Bij IJK houden we ons voortdurend bezig met digitaal. Je ziet dat onder andere terug in de personeels- en salarisadministratie die wij op afstand verzorgen voor klanten. Je ziet het in onze AFAS procesversnellers en in producten zoals de VervangingsManager en BegrotingsManager. Maar ook zie je het terug in het HRM-kennissysteem RAP, waar ik zelf als jurist voor werk. 

Toen ik zo’n anderhalf jaar geleden, na bijna 10 jaar advocatuur, de overstap naar IJK maakte om als jurist bij RAP aan de slag te gaan, ging er een (digitale) wereld voor me open. Niks ten nadele van de advocatuur, want ik deed er ontzettend veel kennis en ervaring op. Maar ik moet ook eerlijk zijn, het is toch wel een beetje een conservatieve beroepsgroep die, in de tijd dat ik als advocaat werkte, niet uitblonk in digitale oplossingen. 

Eyeopener

Nee, wat dat betreft was RAP een eyeopener. Een digitaal kennissysteem waar medewerkers van gemeenten, gemeentelijke organisaties, waterschappen en onderwijsinstellingen hun actuele cao en personeelshandboek raadplegen. Met daarbij een begrijpelijke uitleg van de cao-tekst en de voor medewerkers belangrijkste wet- en regelgeving. Maar bovenal ook een digitaal kennissysteem voor de P&O’er en HRM’er. Met de actuele cao-tekst van hun sector, een begrijpelijke toelichting daarop, veel thematische achtergrondinformatie over allerhande arbeidsvoorwaardelijke en arbeidsrechtelijke onderwerpen, die uitgelegd worden met voorbeelden uit de rechtspraak. Een uitgebreide kennisbank, een groot aantal modeldocumenten die direct toepasbaar zijn en een online HRM-netwerk om met collega’s uit de sector te sparren, maken het systeem compleet. RAP is digitaal, maar we spreken zeker ook de mensentaal. Via onze helpdesk HRM en door middel van onze juridische ondersteuning, bijvoorbeeld bij ontslagtrajecten. 

Voordat ik bij IJK kwam werken, had ik nog nooit van RAP gehoord. Als advocaat werkte ik voor organisaties die mij vragen stelden of om modellen vroegen (en daar behoorlijk wat voor betaalden), waarvan ik nu achteraf denk: ‘als je RAP had gehad, dan had je het daar zo gevonden’. Ik ben dan ook oprecht trots op het kennissysteem dat mijn collega’s en ik ontwikkelen en voortdurend voorzien van alle actuele en relevante informatie op sectorspecifiek niveau. En dat alles op één plek, op afstand bruikbaar voor medewerkers en P&O’ers, wat juist in deze coronatijd erg handig is! 

Wat als?

Want wat als ik 25 jaar geleden al voor RAP had gewerkt? Had ik nu dan nog wel werk gehad? RAP zag in 1995 het levenslicht en was toen alleen toegankelijk via een floppydisk! Het begin van digitaal, maar vooral nog een tijd van heel veel mensentaal. Ik denk niet dat ik onze klanten goed had kunnen bedienen als het coronavirus 25 jaar geleden was uitgebroken. Het is maar goed dat digitaal de afgelopen decennia mensentaal is geworden!


 

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.