Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
18 november 2018
Leestijd: 3 minuten
Thema: e-hrm

Column: Ben ik ‘werkgelukkig’?

In 2018 was werkgeluk in ons bedrijf (Driessen Groep) het terugkerende thema. Zo waren er artikelen over de invloed van voeding op ons geluk, over hoe de baas kan zorgen voor werkgeluk, er was zelfs een test ‘Hoe werkgelukkig ben jij?’. En hebben we die prachtige campagne ‘Geluk werkt door’, waarin te zien is hoe flexibele medewerkers van Driessen hartverwarmende reacties ontvangen van de mensen waar zij voor werken.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2018-11/Jolanda%20Vloon.jpg?itok=CT6vyjO0

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het woord werkgeluk (en alle vervoegingen daarvan) op een gegeven moment een beetje te vaak had gehoord. Mijn werk is heel leuk, maar om mijzelf nou werkgelukkig te noemen. Tot ik me realiseerde dat er wel degelijk momenten zijn in mijn werk dat ik echt geniet. En dat juist die momenten er voor zorgen dat ik mijn werk zo graag doe.

Als e-HRM consultant bij IJK ben ik dagelijks op pad om HR-processen van onze klanten sneller, slimmer en leuker te maken. Ik ben altijd op zoek naar het waarom van dingen, soms tot vervelends toe. Dat doen jullie al heel lang? Maar waarom doen jullie dat dan zo? Is dat wel nodig? Zouden we het misschien met z’n allen slimmer kunnen gaan doen? Het zijn vaak lastige vragen, maar oh zo belangrijk om te beantwoorden voordat je aan de inrichting van een proces begint. Voordat je het weet heb je iets geautomatiseerd wat eigenlijk helemaal niet meer nodig was.

Hulp bij functioneel beheer

Steeds vaker werk ik bij de klant samen met de functioneel beheerder. In plaats van zelf de uitvoering te doen, ondersteun en adviseer ik bij procesoptimalisatie, planning en inrichting van AFAS Profit. Een fijne werkwijze waarbij ik mijn kennis en werkwijze overdraag aan de organisatie. Voor de nieuwe functioneel beheerder betekent het wel wat. Zelfs als je alle cursussen gedaan hebt, kun je niet meteen alles, je moet ervaring opdoen. Daarnaast moet er serieus tijd vrijgemaakt worden. Het functioneel beheer ‘even’ naast de bestaande werkzaamheden doen lukt niet. De dagelijkse vragen kun je dan misschien wel afhandelen, maar doorontwikkelen kost echt meer tijd.

Met dit spanningsveld krijgen nieuwe functioneel beheerders vaak te maken, zij moeten vechten voor voldoende tijd voor hun nieuwe rol. Maar als de organisatie dit serieus aanpakt, dan kan het systeem zeer flexibele ingezet worden. Aanpassingen kunnen snel gedaan worden en zelfs aanvullende inrichting kan in eigen huis gedaan worden. Afhankelijk van de grootte van organisatie en ambitie varieert de bezetting op functioneel beheer van AFAS Profit van een paar dagen per week tot meerdere fulltimers.

De kick van het delen

Maar als het dan lukt dan wordt het echt leuk. De functioneel beheerder gaat zelf aan de slag en ontwikkelt zich. Pas kreeg ik de dag na mijn klantbezoek het volgende mailtje: ‘Bijgaand een overzichtje van wat ik gebouwd heb!!! Ik vind het te gek! Super leuk om te doen..’ Dat was voor mij zo’n geluksmomentje. Ik kan er enorm van genieten als ik een functioneel beheerder steeds enthousiaster zie worden over het werk en het pakket, of als ik plotseling de functioneel beheerder net zulke lastige vragen hoor stellen als ik zelf doe. Dan zie ik mijzelf toen ik 8 jaar geleden met AFAS Profit ging werken.

Daarnaast geniet ik erg van de uiteenlopende organisaties en contactpersonen die mij hun vertrouwen geven en waar ik mijn steentje mag bijdragen. Het is ook heerlijk om zo naar het einde van het jaar een lege Profit-omgeving te mogen inrichten voor een nieuwe klant. Ik geniet ook van de geweldige samenwerking met mijn IJK-collega’s en de ontwikkelmogelijkheden die IJK mij biedt. Kortom, toch wel genoeg geluksmomentjes om mijzelf werkgelukkig te noemen denk ik. Ik hoop dat iedereen in zijn werk van tijd tot tijd zo’n geluks-momentje ervaart. Vaak zijn ze er al, maar moet je ze gewoon nog even zien.

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met u in gesprek over het efficiënter en overzichtelijker maken van uw processen. Dit doen we met procesoptimalisatie, HR-analytics, personeelsplanning, salaris en arbeidsvoorwaarden of de gesprekkencyclus. Zo brengen we uw organisatie verder.