Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
31 mei 2018
Leestijd: 2 minuten
Thema: e-hrm

Verslag van de workshop 'Van workload naar workflow'

Doorlopend geeft AFAS nieuwe en gewijzigde functionaliteiten uit. Tijdens de workshop ‘Van Workload naar Workflow’ namen diverse sprekers van IJK een grote groep AFAS gebruikers mee in de praktische vertaling van deze nieuwe en gewijzigde functionaliteiten die ‘workload’ omzetten naar ‘workflow’.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2018-05/van%20workload%20naar%20workflow%20_%20juriaan%20van%20der%20Zwan.png?itok=G5fp506v

Diverse functioneel beheerders, HR specialisten en personeels- en salarisadministrateurs uit het onderwijs, de overheid en de zorgsector waren bij deze bijeenkomst aanwezig.

Nieuwe functionaliteiten

De experts van IJK lichten de nieuwe functionaliteiten van Profit 6 toe, waaronder de digitale handtekening. Daarnaast kregen de aanwezigen een sneakpreview van enkele functionaliteiten in Profit 7, die in juni uitkomen. Naast algemene verbeteringen kent AFAS wederom een aantal functionaliteiten die de HRM/Payroll processen aanzienlijk efficiënter maken. Denk aan:

  • nieuwe standaard workflows voor persoonsdocumenten bij indiensttreding;
  • de mogelijkheid voor vaste verlofperiodes en een collectieve boeking op samengesteld verlof in het onderwijs;
  • integraties voor voorschotten en functionaliteiten voor een toekomstige leidinggevende op het gebied van overplaatsing en toekennen van rechten. 

Praktische toepassing AVG en AFAS

Manager outsourcing IJK, Juriaan van der Zwan, neemt de aanwezige AFAS gebruikers kort mee in de AVG die anderhalve week na de bijeenkomst van start gaat. In AFAS worden veel persoonsgegevens vastgelegd. Hij geeft praktische handvatten om het maximale uit AFAS te halen met betrekking tot deze wetgeving: 

  • Denk na of het autorisatiemodel en de filterautorisatie in orde zijn en of de juiste dossieritems zijn ingericht. AFAS heeft verschillende mogelijkheden om hier handig mee om te gaan, hierbij kunt u denken aan: 

      - het anonimiseren van gegevens

      - het eenvoudig verwijderen van persoonsgegevens

      - het genereren van een logboek. 

  • Maar de belangrijkste tip: denk goed na wat u vastlegt en de noodzaak hiervan. Immers wat u niet heeft, hoeft u ook niet te beschermen. En wat u niet doet, hoeft u ook niet te verantwoorden.

Gebruikersoverleg

Kennis delen versnelt de vooruitgang. Met een zaal vol AFAS gebruikers gebeurt optimale kennisdeling natuurlijk niet alleen vanuit IJK. Uniek aan de bijeenkomsten is dat de AFAS gebruikers per branche ervaringen delen. Zo krijgen de deelnemers op diverse manieren inzichten in de optimale inrichting van de HRM-processen. Ook een keer deelnemen? In het najaar organiseert IJK weer diverse gebruikersoverleggen. Houd de IJK evenementen agenda hiervoor in de gaten.

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.