Overslaan en naar de inhoud gaan
over IJK

Klantverhalen

Nieuwsgierig naar hoe bedrijven onze software gebruiken? Of hoe zij hun administratie uit handen hebben gegeven? Onze software en services worden binnen veel verschillende branches in de praktijk toegepast. Lees de ervaringen van verschillende organisaties in onderstaande verhalen.

Radar

Blijven we de salarisadministratie zelf doen, of besteden we het liever uit? Veel groeiende organisaties krijgen te maken met dit vraagstuk. Zo ook Carolien Beurskens. Ze is Manager HR bij Radar, een organisatie die mensen met een (verstandelijke) beperking ondersteunt. Samen met haar team koos ze uiteindelijk voor outsourcing. Sinds 1 januari 2022 verzorgt IJK de salarisadministratie voor 850 werknemers en is het HRM payrollproces opnieuw bekeken, heringericht en geïmplementeerd.

"Voorheen waren twee medewerkers verantwoordelijk voor onze salarisadministratie. Die functies waren lastig kwalitatief in te vullen. De salarisadministrateurs moesten volledig op de hoogte zijn van alle veranderende wet- en regelgeving. Het bleek best lastig om die kennis en kunde up to date te houden. Door deze kwetsbaarheid kregen we behoefte aan het onderzoeken van de mogelijkheid tot outsourcing. Toen het contract van ons HR-systeem afliep was dat aanleiding om dit ook echt in gang te zetten."

Radar

Behoefte

"Wat zochten we precies, behalve expertise op het vlak van salarisadministratie? We wilden in ieder geval de salarisadministratie en het HR-systeem afnemen bij dezelfde aanbieder. Het nieuwe HR-systeem moest bovendien een stuk gebruiksvriendelijker zijn dan het vorige. We zochten een systeem dat makkelijk, intuïtief en laagdrempelig was."

Aanbesteding

"Partnership was voor ons een van de speerpunten in de aanbesteding. Wat dat voor ons inhoudt? Elkaar vertrouwen, een altijd heldere afstemming en snel kunnen schakelen. Wat dat betreft sprong IJK er echt uit. Dat bleek uit hoe alle stukken geschreven waren en de sfeer tijdens de presentatie. In het implementatietraject hebben ze die eerste goeie indruk ook waargemaakt." 

Processen verbeterd

"IJK verbeterde zowel onze salarisadministratie als de HR-processen via AFAS. Denk aan in-dienst-processen, personeelsmutaties en declaraties. Samen met de werkgroepen en de afdeling HRM onderzochten ze hoe processen zo efficiënt mogelijk konden verlopen. En telkens vanuit het perspectief van de medewerker, om hen zo goed mogelijk te faciliteren. IJK is verantwoordelijk voor correcte salarisuitbetalingen. Dat merken we ook echt: ze zijn erg zorgvuldig. De personeelsadministratie doen we overigens nog wel zelf. Zo hebben medewerkers bij vragen eerst contact met Radar. Dat vinden we waardevol en houden we daarom binnenshuis."

Verwachtingen waargemaakt

"Inmiddels zijn de processen geïmplementeerd. We zijn super tevreden. IJK heeft de verwachtingen waargemaakt. Het bleek geen verkooppraatje. Alle mensen met wie we samenwerken zijn informeel, laagdrempelig en hartelijk. Zakelijk gezien luisteren ze goed naar de klant en zoeken ze altijd mee naar oplossingen."

Doelgerichte interne communicatie

"Onze medewerkers kregen door onze outsourcing een ander systeem. Toch was de wijziging voor hen maar minimaal. Omdat we voor een laagdrempelig systeem kozen, hoefden we geen ellenlange instructies of trainingen te organiseren. Alle medewerkers kregen van ons een Quick Reference Card: een eenvoudig, fysiek kaartje dat je erbij pakt als je inlogt. De rest wijst vanzelf, zeiden we. Dat heeft goed uitgepakt. We hadden een team klaar zitten van HR om na de livegang vragen te beantwoorden, maar dat bleek niet nodig. Er waren amper vragen."

Kies een partner met branche-expertise

"Mijn tips voor organisaties die denken aan outsourcing? Kies een partner met ervaring in dezelfde tak van sport. IJK heeft expertise in de zorg. Een systeem kan iedereen aanbieden, maar werkt pas echt prettig als je een team bent. Alleen samen kun je processen en verloning zo goed mogelijk laten verlopen. Binnenkort volgt bijvoorbeeld een nieuwe cao. Voorheen gingen we met collega’s om tafel en verdeelden we taken, nu zorgt IJK voor de inrichting. Ze stellen geen vragen maar pakken het ‘gewoon’ op. Daarmee zijn we enorm geholpen."

Over Radar

Radar ondersteunt mensen met een (verstandelijke) beperking in Zuid-Limburg. Ze helpen jong en oud om invulling te geven aan hun leven. Dat doen ze vanuit oprechte interesse en op basis van gelijkwaardigheid. Zo woont niemand op een groot instellingsterrein, maar in kleinere woonvormen in de wijk en vinden dagbestedingen plaats bij reguliere bedrijven. Zo stimuleert Radar een inclusieve samenleving.

"IJK heeft de verwachtingen waargemaakt"

Carolien Beurskens

Manager HR

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.