Overslaan en naar de inhoud gaan
overzicht
29 juni 2020
Leestijd: 3 minuten

Samenwerking met klanten leidt tot de nieuwe AFAS AnalyseManager HR

Het idee van 'co-creëren' met klanten of leveranciers circuleert al jaren, maar tot voor kort maakten maar weinig bedrijven effectief gebruik van de kracht ervan. Tegenwoordig hebben bedrijven (zoals Apple met hun apps), door gebruik te maken van nieuwe digitale technologieën, het co-creëren van waarde door klanten centraal gesteld in hun bedrijfsmodellen en behoren daarmee nu tot de meest innovatieve en waardevolle bedrijven ter wereld. Zo ver zijn wij natuurlijk niet, maar de eerste co-creatie is een feit.

/sites/default/files/styles/600px_wide/public/media/artikelen/2020-06/IJK_8922.jpg?itok=WsGwL98B

Als je als organisatie aan de slag wilt met co-creatie, is het essentieel om te begrijpen welke mate van affiniteit klanten hebben met jouw organisatie. Er zijn vier niveaus van affiniteit:

  1. Transactors: deze klanten hebben geen loyaliteit met het merk/organisatie. 
  2. Supporters: deze klanten zijn op de hoogte van het bedrijf en merk en nemen bewust producten/diensten af. 
  3. Promoters: deze klanten nemen structureel producten/diensten af en zijn zeer loyaal. Hun affiniteit is sterk genoeg dat ze het bedrijf helpen groeien door mond-tot-mondreclame.
  4. Co-creators: deze klanten zijn zo betrokken bij het merk dat ze delen in de waardecreatie. Ze creëren en bieden hun eigen activa, kennis en relaties aan in ruil voor een product/dienst welke nog beter aansluit bij hun organisatie.

Bij IJK proberen we steeds meer te leren van de best practices van toonaangevende bedrijven. Bovendien merken we dat steeds meer klanten van ons zich gedragen als promoters. Dit wordt onder andere bevestigd door ons terugkerende klanttevredenheidsonderzoek. Daarom zijn we onlangs aan de slag gegaan met het meer inzetten van ons klantennetwerk en hiermee co-creatie verder te omarmen.

Inzicht voor overheid en zorg

Een mooi resultaat hiervan is de nieuwe AFAS AnalyseManager HR voor de sectoren overheid en zorg. We merkten dat veel AFAS-gebruikers nog steeds aan het stoeien zijn om operationele en tactische HR-data op een goede manier inzichtelijk te maken. Hierbij gaat het niet alleen om de afdeling HR, maar juist ook om leidinggevenden. Met name deze laatste groep wil gewoon met een aantal simpele kliks direct inzicht. 

Samen werken aan de beste oplossing

Eén van onze business consultants is met vijf van onze klanten het gesprek aangegaan over de kenmerken van een oplossing voor de geschetste problematiek. Hierbij is in een vrij vroeg stadium, in samenspraak met één van onze Power BI-specialisten, een aantal standaard dasboards gecreëerd. Door deze dashboards in contact te brengen met realistische data van de klanten, werd er met korte feedbackloops snel naar een gewest eindproduct toegewerkt. Een mooi voorbeeld van agile co-creatie, waarvan nu de organisaties van het eerste uur de vruchten plukken.     

Wil je meer weten over de nieuwe AFAS AnalyseManager HR, neem dan gerust contact met ons op of vraag een demo aan.

Klaar voor de volgende stap?

Bij IJK doen we wat we beloven. Graag gaan we met jouw organisatie in gesprek over het realiseren van doelen en ambities in (HR)bedrijfsvoering. Dit doen we samen met jou en onze toegewijde specialisten. Zij zorgen voor de juiste oplossing op het juiste moment. Dat kan door de inzet van dienstverlening op maat of implementatie van onze innovatieve software. Zo brengen we jouw organisatie verder.